На прошлом уроке мы начали изучать слова, необходимые для написания Task 1 в Academic IELTS. В качестве домашнего задания вам надо было вставить правильные слова в предложения и правильно определить типы визуальной информации. Вот ответы:
1 — line graph;
2 — bar chart;
3 — pie chart;
4 — table;
5 — flow chart;
6 — diagram;
7 — trends;
8 — axis;
9 — vertical;
10 — comparisons;
11 — segment;
12 — percentage;
13 — columns;
14 — stage;
15 — features.
В качестве главного изображения в той статье присутствовал график, взятый с сайта IELTS.org. Это Task 1, на выполнение которой требуется 20 минут, и ваш ответ должен содержать по крайней мере 150 слов.
Ниже само задание:
The chart below shows the number of men and women in further education in Britain in three periods and whether they were studying full-time or part-time. Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.
То есть диаграмма показывает число мужчин и женщин в системе послешкольного образования (не включает образование в университетах или академических институтах) в Британии на протяжении трех периодов и то, занимались ли они с отрывом от производства (очно) или без отрыва. Вас просят суммировать информацию, выбрав и написав об основных особенностях, и там, где это целесообразно, провести сравнения.
Вот как справились с задачей два кандидата — первый хуже (ответ в лиде), второй получше.
This is a bar chart of the number of men and women in further education in Britain in three periods. In 1970, most of men were studying part-time but from 1980, studying part-time was decreased and studying full-time was increased and in 1990, it was twice as many students as in 1970. On the other hand, women studying full-time were increased and not only full-time, part-time also were increased. In 1990, studying full-time was three times as many students as in 1970. If compare, men and women, as you see, in 1970, men were studying more than women full-time or part-time but it changed from 1980 and then, in 1990, women were studying part-time more than men and studying full-time was same (где «the» перед «same»? — МК) number. It shows you women has a high education now.
За этот текст в 132 слова (немного меньше требуемой нормы) экзаменуемый получил оценку 5 баллов. Вот комментарий с сайта IELTS:
There is a good attempt to describe the overall trends but the content would have been greatly improved if the candidate had included some reference to the figures given on the graph. Without these, the reader is lacking some important information. The answer is quite difficult to follow and there are some punctuation errors that cause confusion. The structures are fairly simple and efforts to produce more complex sentences are not successful.
В переводе на русский язык, по мнению экзаменаторов, сделана хорошая попытка описать общие тендеции, но содержание стало бы значительно лучше, если бы кандидат немного обратился к цифрам, данным на графике.
Без этого читателю не хватает некоторой важной информации. Достаточно сложно следовать за ответом (кандидата — МК) и присутствуют некоторые пунктуационные ошибки (и не только — МК), вызывающие путаницу. Структуры — откровенно простые, а усилия написать текст более сложными предложениями не увенчались успехом.
Теперь взглянем на ответ другого кандидата на ту же задачу, за которую он получил уже 6 баллов.
According to this graph, the number of men and women in further education in Britain shows the following pattern. In the case of male, the numbеr of male has declined slightly from about 1000 thousands in 1970/71 to about 850 thousands шт 1990/91. However, this figure rose back to about 850 thousands in 1990/91 from about 820 thousands in 1980/81. The proportion of full-time education has declined during the period. However, the proportion of part-time education has increased dramatically.
On the other hand, in the case of female, the number of both full-time education and part-time education has increased during the period.
From about 700 thousands in 1970/71, these figures rose to about 820 thousands in 1980/81, to about 1100 thousands in 1990/91.
In terms of full-time education, the figure rose by about 760 (не разборчиво — МК) to about 900 in 1990/91.
On the other hand, with respect to part-time education, this figure rose dramatically between 1980/81 and 1970/71. However this figure rose slightly between 1980/81 and 1990/91.
Здесь уже 165 слов, т.е. необходимый минимум достигнут. Вот какие обоснования более высокой оценки у сайта IELTS.
The candidate has made a good attempt to describe the graphs looking at global trends and more detailed figures. There is, however, some information missing and the information is inaccurate in minor areas. The answer flows quite smoothly although connectives are overused or inappropriate, and some of the points do not link up well. The grammatical accuracy is quite good and the language used to describe the trends is well-handled. However, there are problems with expression and the appropriate choice of words and whilst there is good structural control, the complexity and variation in the sentences are limited.
Мой перевод данного обоснования следующий:
Кандидат сделал хорошую попытку описать графики, рассмотрев глобальные тенденции и более детальные цифры. Однако некоторой информации не хватает и при раскрытии несущественных вопросов информация неточная. (Кандидат — МК) отвечает достаточно складно, хотя соединительные элементы используются больше, чем нужно, или неуместно, а некоторые пункты стыкуются неудачно. С точки зрения грамматики, текст достаточно хорош и с языком, используемым для описания тенденций, автор хорошо справляется. Но присутствуют проблемы с выражением и правильным выбором слов и хотя структурный контроль хороший, попытки усложнить предложения и их разнообразие ограниченны.
Попробуйте написать ваш вариант ответа на эту задачу из Academic IELTS (Writing, Task 1) в комментариях и мы его обсудим.